Fantastische keuze uit meer dan 3.000 merken | Gratis verzending vanaf €50 en gratis retourneren
Shop bij de beste zelfstandige kledingwinkels
Mandje 0

Uw winkelmandje is leeg

Menu
GRATIS VERZENDING VANAF 50 EUR EN GRATIS RETOURNERING

GRATIS VERZENDING VANAF €50

GRATIS RETOURNEREN BINNEN 14 DAGEN

Home Merken K-Way
Back

K-Way

K-Way is een van oorsprong Frans merk van regenbestendige kledij, dat in 1965 door Léon-Claude Duhamel voor het eerst op de markt werd gebracht. Léon-Claude was de zoon van een broekenfabrikant in Harnes, in het noorden van Frankrijk. Een Belgische stoffenfabrikant bood in dat jaar zijn vader Léon een gloednieuw product aan: gecoat nylon. Op aanraden van zijn vader dacht Léon-Claude na over een manier om dit product te gebruiken. Zo kreeg Léon-Claude het idee om kinderen te ontlasten van hun toenmalige zware en oncomfortabele regenkleding.

Een enorm succes en explosieve groei

De jas die Jean-Claude bedacht, is van nylon en kan worden opgerold om als een banaanvormig zakje rond de middel gedragen te worden. Oorspronkelijk heette deze regenjas “en cas de plui”, wat letterlijk “in geval van regen” betekent. Het reclamebureau Havas besloot echter om de jas de meer trendy en internationale naam K-Way te geven.

Na het plotse overlijden van vader Léon in 1968, zijn zoon Léon-Claude, dochter Jacotte en schoonzoon Yves Moinet erin geslaagd om het bedrijf niet alleen in stand te houden, maar ook te doen groeien. Vanaf de jaren 1970 kende de K-Way jassen - met meer dan 250.000 verkochte exemplaren - een wereldwijd commercieel succes. K-Way zet ook een samenwerking op met het Franse Alpine Ski Team om een collectie wintersportkleding te produceren.

Moeilijke tijden voor K-Way

In de jaren 80 zou K-Way verkocht worden aan de toenmalige eigenaar van Wrangler, de Blue Bell Group. De Franse overheid greep echter in en blokkeerde de verkoop. Omwille van verschillen in strategie, verlieten Jacotte en haar man Yves het managementcomité, waardoor de leiding van het bedrijf in handen kwam van Léon-Claude. In de tweede helft van de jaren 80 kwam K-Way echter zwaar in de problemen, waardoor het in 1991 werd verkocht aan het Italiaanse Pirelli. De ellende was nog niet voorbij, want door een fabrieksbrand in 1992 verhuisde de productie voorgoed naar Portugal en Noord-Afrika.

Omdat het merk halverwege de jaren 90 een soortnaam werd, kwam er een onverbiddelijke concurrentiestrijd uit Azië op gang. Hierdoor ging de omzet van K-way pijlsnel naar beneden. Na een mislukte poging om ook andere kledij te verkopen, werd het merk in 1996 overgenomen door de Italiaanse bank Sopaf. Die verkocht het op zijn beurt in 2004 aan de groep Basic Net S.p.A., een bedrijf uit Turijn dat ook de merken Kappa, Robe di Kappa en Superga onder de vleugels heeft.

Een geslaagde comeback

Dit bleek een goede zet, want K-Way ging er opnieuw op vooruit. Naast de populaire K-Way regenjassen werden er meer modieuze producten ontwikkeld, er kwamen eigen verkooppunten en er werden samenwerkingen met andere merken en ontwerpers, zoals Phillippe Starck en Marc Jacobs, op poten gezet om unieke collecties op de markt te brengen. Het duurde dan ook niet lang of de prijs van de producten schoot pijlsnel omhoog. In het najaar van 2013 maakte K-Way een comeback in Frankrijk, waar het vijf winkels opende, waarvan één in Parijs. Een jaar later keerde het merk sinds lange tijd terug naar zijn geboortegrond, met de opening van een winkel in Lille.

Sindsdien kwamen er nog verschillende andere winkels bij. Het assortiment werd verder uitgebreid met onder andere een omkeerbare donsjas, een parka, reistassen en een poloshirt. De K-Way 3.0 is scheurvast, 100% waterdicht maar wel ademend en behoudt zijn DNA: het beschermt tegen regen, wind en kou terwijl het resoluut hip blijft, of het nu oversized is of als gegoten zit. En zo maakt de K-Way de paraplu ouderwets! Wie kan de K-stijl weerstaan?

Filter

1454 resultaten

Pagina 1 van 15

Volgende

Pagina 1 van 15